Acute Thuiszorg: uitbreiding zorgpaden

Acute Thuiszorg: uitbreiding zorgpaden

Samenwerken in de keten is belangrijk om de juiste zorg op de juiste plaats te kunnen bieden. Dat is waar we samen naar streven en daarvoor werken we samen. 

Op 11 november 2024 hebben de bestuurders van ROAZ West, waar Pieter van Foreest eveneens deel van uitmaakt, het vernieuwde conventant voor samenwerking binnen de acute zorg in de regio ondertekend.

De druk op de acute zorg neemt toe. Steeds meer mensen bezoeken onnodig de Spoedeisende Hulp en de huisartsenspoedposten worden overbelast. Om de toenemende vraag aan te kunnen is het belangrijk dat we slimmer en efficiënter omgaan met de inzet van mensen en middelen. Zo zorgen we ervoor dat acute zorg toegankelijk en beschikbaar blijft voor wie het echt nodig heeft. 

Doordat de acute thuiszorg, meldkamer en huisartsenspoedposten samenwerken en afspraken maken, werkt dit initiatief. Afspraken en uniforme werkwijzen worden vastgelegd in zorgpaden en stroomschema’s. Hierdoor kunnen huisartsenspoedposten gemakkelijk en snel de acute thuiszorg inschakelen. Dit zorg voor een gestroomlijnde en effectieve zorgverlening.

Uitbreiding zorgpaden
Begin van dit jaar is binnen de WSD-regio met enthousiasme gestart met dit initiatief, waarbij huisartsenpraktijk Schievliet, huisartsenpraktijk Westland, Careyn en Pieter van Foreest samenwerken rondom acute thuiszorg. Met deze samenwerking worden patiënten die in de avond, nacht of in het weekend vanuit de huisartsenspoedpost acuut verpleegkundige hulp nodig hebben, nog beter geholpen. Het betreft een pilot op een viertal zorgpaden in het kader van zorgcoördinatie in de regio. Vanwege het succes wordt in juni al gestart met het uitbreiden tot acht zorgpaden.

De vier huidige zorgpaden zijn wondzorg, urineweginfectie/katheterproblemen, valincidenten en U3/U4 zonder duidelijke ingangsklacht: aanvullende fysieke triage. Vanaf half juni worden vier nieuwe zorgpaden toegevoegd: diabetes ontregeld, obstipatie; pijnbestrijding, sonde.

Om erachter te komen hoe dit loopt in de praktijk, vertelt Judith van Dijk - wijkverpleegkundige bij Pieter van Foreest - over haar ervaringen. Als wijkverpleegkundige levert zij, samen met haar collega's, hoog complexe zorg (drain, dialyse, etc.). Naast de zorg die zij bieden kunnen zij nu ook voor de acute thuiszorg ingeschakeld worden door de huisartsenpraktijk. Wel is een harde eis dat deze aanvraag van de huisartsenpraktijk past binnen hun route.

Communicatie huisartsenpraktijk
‘De communicatie tussen de huisartsenpraktijk en de wijkverpleging gaat hartstikke goed en er zijn korte lijntjes,’ aldus Judith. Meestal neemt de huisartsenpraktijk telefonisch contact op met de acute thuiszorg om een zorgvraag te overleggen. Een mondeling verzoek volstaat als uitvoeringsverzoek, waarna details (bijv. zorgvraag waarop beoordeeld zou moeten worden) via de zorgmail volgen. De acute thuiszorg koppelt na het verrichten van de zorg naar de huisartsenpraktijk, waarna de terugkoppeling naar de huisarts plaatsvindt conform reguliere werkwijze. Dit lijkt op dit moment toereikend te zijn.

Verantwoordelijkheid, communicatie en werkwijze
‘Bij het inschakelen van de acute thuiszorg draagt de huisartsenpraktijk de verantwoordelijkheid over voor de verpleegkundige handeling; de huisartsenpraktijk blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de algehele gezondheid van de patiënt. Deze regeling blijkt goed te zijn. In acute situaties kan de acute thuiszorg wel genoodzaakt zijn zelfstandig te handelen, bijvoorbeeld door het inschakelen van een ambulance.’

‘De benodigde materialen voor het uitvoeren van de verpleegkundige handelingen zijn over het algemeen aanwezig in de tas van de acute thuiszorg. Voor sommige handelingen is het nodig dat de materialen bij de cliënt aanwezig zijn. Het kan zijn dat er iets ontbreekt, dan is het de taak van de familie om dit via de apotheek te regelen. Dit is tot op heden nog niet voorgekomen.’

Uitdagingen en positieve punten
‘Er zijn ook wat uitdagingen die gepaard gaan met de inzet van de zorgpaden. De teams weten vooraf niet wat ze aantreffen bij de cliënt thuis, maar zij zijn hier goed op voorbereid. Daarnaast is het vaak zo dat cliënten een huisarts verwachten en verbaasd kunnen reageren wanneer er een verpleegkundige komt. Deze eerste weerstand slaat vaak om in tevredenheid, doordat de verpleegkundige snel en deskundig handelt. bovendien kijkt een verpleegkundige met een andere blik, bijvoorbeeld bij katheterisatie, wat een routinehandeling voor hen.’

Er zijn vooral positieve punten te benoemen. Judith geeft aan dat de uitrol van de zorgpaden een positief effect heeft op het team van verpleegkundigen. Er kan veel geleerd worden en het werk wordt uitdagender en spannender. Daarnaast leert men de huisarts beter kennen en wordt er nauw samengewerkt met de huisartsenpraktijk, wat goed is voor het versterken van het netwerk.

Na de zomer wordt er uitgebreid naar 9 zorgpaden (includeren van neusbloeding) en verwijzing vanuit de meldkamer en de SEH onderzoeken en implementeren. Einde van dit jaar streven we met elkaar naar een structurele pilot, een mooie ontwikkeling, met de juiste zorg op de juiste plek en goede samenwerking in de regio.

Bron: Riga

Heb je een vraag?

Heb je vragen, dan kun je altijd contact opnemen met de recruiters van onze afdeling Personeel & Organisatie via