
Samen sterker: hoe Pieter van Foreest en Koninklijke Visio elkaar aanvullen in de zorg
Van elkaar leren. Elkaar aanvullen. Samen sterker worden. Dat is de kern van de samenwerking tussen Pieter van Foreest en Koninklijke Visio—twee zorgorganisaties met het Topcare-predicaat die elkaar gevonden hebben in hun gedeelde missie: hoogwaardige, mensgerichte zorg leveren. “Samenwerken met andere zorgorganisaties moet je gewoon gaan doen,” zegt Sylvia van der Drift Verbree, manager revalidatie en herstel bij Pieter van Foreest. Samen met ergotherapeut Anouk van Luijk vertelt ze enthousiast over de samenwerking die inmiddels een jaar loopt.
Een ontmoeting met impact
De eerste vonk ontstond tijdens een netwerkbijeenkomst van Topcare. “We vonden Koninklijke Visio altijd al een interessante organisatie met veel specialistische kennis,” vertelt Sylvia. “Tijdens een borrel raakten we in gesprek en van het een kwam het ander.”
Wat volgde was een verkennend gesprek met Janine Dijkhuizen van Visio: Wat doen jullie? Wie zijn jullie? Waar kunnen we elkaar versterken? Al snel werd duidelijk dat er veel raakvlakken waren.
Twee expertises, één doel
Koninklijke Visio is hét expertisecentrum voor mensen met een visuele beperking. Ze bieden zorg, revalidatie, onderwijs, wonen en dagbesteding, met als missie: “Meedoen mogelijk maken.” Pieter van Foreest richt zich op ouderenzorg in de regio Delft, Westland en Oostland, met als kernwaarden: Samen, Kundig en Jezelf zijn.
Beide organisaties geloven in zelfstandigheid en inclusie, samenwerking en netwerkzorg, innovatie en deskundigheid.
Hoe ziet de samenwerking eruit?
Elke maand komen een neuropsycholoog en een optometrist van Visio een middag langs bij Pieter van Foreest om cliënten te behandelen. “Een enorme aanvulling op ons eigen zorgaanbod,” zegt Anouk. “We zien dat cliënten nu eerder in beeld komen bij Visio, waardoor we sneller kunnen handelen.”
De samenwerking verloopt opvallend soepel. “We dachten bijvoorbeeld dat de financiering een uitdaging zou worden,” vertelt Sylvia. “Maar dat ging vrij gemakkelijk en hebben we samen goed georganiseerd. Het helpt dat we korte lijnen hebben en elkaar makkelijk weten te vinden.”
Processen op elkaar afgestemd
Een belangrijk onderdeel van het succes is dat beide organisaties hun werkprocessen naast elkaar hebben gelegd en op elkaar hebben afgestemd. “We hebben echt gekeken: hoe doen jullie het, hoe doen wij het, en waar kunnen we elkaar versterken?” zegt Anouk.
“Dat maakt het samenwerken niet alleen efficiënter, maar ook prettiger voor de cliënt.” Door helderheid in verwijzingen, werkschema’s en behandelvormen is er een duidelijke structuur ontstaan die de samenwerking ondersteunt.
Leren van elkaar
De samenwerking is niet alleen praktisch, maar ook inhoudelijk verrijkend. “We wisselen lessen uit over visusproblemen, behandelvormen en hoe je cliënten meer handvatten kunt geven om met hun beperking om te gaan,” zegt Anouk. “Het is mooi om te zien hoe Visio zich nu ook meer richt op ouderenzorg, en hoe wij daar weer van leren.”
Een oproep aan andere organisaties
Wat zouden Sylvia en Anouk andere zorgorganisaties aanraden die aan een samenwerking zitten te denken? “Gewoon doen,” zegt Sylvia resoluut. “Niet denken in hokjes. Ga met elkaar in gesprek en kijk over de grenzen van je eigen expertise heen.” Ze zien ook een rol voor Topcare om samenwerking nog meer te stimuleren. “Maak het makkelijker om elkaar te vinden via de website. Laat zien welke organisaties al samenwerken en inspireer anderen om hetzelfde te doen.”